Tel Keshet

יום שישי, 8 במרץ 2013

שביל חיפה - יום 1 (אחוזה למושבה הגרמנית)

הבוקר התחיל יחסית מוקדם, כאשר התעוררתי ב- 06:00 ולאחר התארגנות זריזה (כל הציוד היה כבר ארוז) וארוחת בוקר דשנה וכבר אני למטה בחנייה מעמיס את הציוד לרכב.

טיפ שימושי מס' 1
מאוד מומלץ לצאת כמה שיותר מוקדם בגלל:
* הפקקים האינסופיים על הכביש
* העובדה שמשך הטרק לפחות 9 שעות של צעידה
* הרצון לא לצעוד בשעות החמות של הצהרים

לאחר כשעה של נסיעה תזזיתית (לאורך כביש 2 צפונה יש רוחות צד סופר חזקות) וכבר אני בכניסה לעיר המדהימה שנקראת חיפה. לא סתם גרתי כאן מס' שנים ועד היום אני חושב שעיר זו מהווה אלטרנטיבה מצוינת לחיים התוססים של תל אביב וגוש דן.

טיפ שימושי מס' 2
באם אתם מגיעים עם רכב לשביל חיפה ומעוניינים להשאירו באזור בטוח וללא תשלום, הייתי ממליץ להחנות את הרכב, כפי שאני עשיתי - ברחוב ויתקין.

אין מילים לתאר את הנוסטלגיה שהציפה אותי כאשר צעדתי ברחוב גת וראיתי את הדירה שבה התגוררתי יחד עם ליאנה.
נכון להיום מתגוררים שם דיירים אחרים, אך נוכחתי לראות כי על תיבת הדואר עדיין היה פתק עם שם המשפחה שלי ...

צילמתי את המקום ההיסטורי וצעדתי לכיוון נק' ההתחלה של שביל חיפה - הכניסה לנחל אחוזה.

Entrance to Ahuza Creek

מקטע מס' 1 (נחל אחוזה)
הכניסה לנחל אחוזה נמצאת במפגש הרחובות ויתקין-דרך פרויד. ליד הטרמפיאדה יש עמוד עם סימו"ש ירוק.

מאוד מרגש לשוב ולטייל באחד הנחלים היותר יפים שיש בעיר חיפה, ועוד על ההתחלה.
עבורי הטיול בנחל אחוזה היה סוג של נוסטלגיה היות וטיילתי בו לא מעט פעמים כאשר התגוררתי בעיר.

החלק הראשון של הנחל היה במגמת ירידה, כאשר ממש על ההתחלה נגלתה לפני ברכת מים קטנה ומטופחת שמהווה נק' הפסקה מצוינת, אך אני רק עכשיו התחלתי את הטיול ולאחר מס' צילומים וכבר המשכתי הלאה.

Pond in Ahuza Creek

המשך הנחל מוביל לכיוון מבנה בטון ששימש לשאיבת מים בימים עברו וכיום הוא נטוש.

טיפ שימושי מס' 3
כאשר אתם מגיעים לבית המשאבות הישן בנחל אחוזה, כדאי להיזהר מאוד כאשר חוצים את המתחם.
אני תמיד נצמדתי והחזקתי בקירות המבנה העתיק, כאשר חציתי את המתחם (מהצד השני יש ברכת מים עכורים).

Old Pump Station

המשך המסלול היה בתוך סבך הנחל עד לעלייה לאחת מהשלוחות שמובילות לשכונת אחוזה.
כמובן שידעתי מראש שכאן ניתן לצלם את הנוף המשגע של חוף הכרמל והמצלמה של עבדה שעות נוספות.

Lookout From Ahuza Creek

כמה חבל שהמסלול בטבע הפראי כבר נגמר ושוב צריך לחזור לציביליזציה ...
המשך המסלול הוביל אותי, דרך בית חולים כרמל המפורסם עד ל- כיכר הספר.
שכונת אחוזה הייתה בית עבורי במשך מס' שנים והכרתי כאן את כל הרחובות והסמטאות.

Carmel Hospital

הצעידה ב- שדרות מוריה השרתה בי סוג של שלווה פנימית והזכירה לי את הצעידה השבועית בין בית מגורי לבין המשתלה שהייתה ממוקמת ממש ליד כיכר הספר.

מקומות נוספים שאף פעם לא אשכח היו בתי הקפה הרבים לאורך השדרה (ראוי לציון - קפה מנדרין) וכן מסעדת פסטו המצוינת שאליה היינו מגיעים לאכול בכל יום שישי בצהרים.

Famous Caffe

מי יודע, אולי יום אחד עוד אחזור לגור כאן ...

מקטע מס' 2 (שכונת כרמליה)
מקטע זה מתחיל בכיכר הספר, ממש ליד מסעדת פסטו המצוינת. ניתן לעצור לרענון קל בכל אחד מבתי הקפה והמכולות הפזורות לאורך שדרות מוריה.

Famous Restaurant

התחלתי בעלייה קלה לאורך שדרות מוריה ומשם השביל לקח אותי שמאלה לכיוון שדרות הנדיב.
השדרה הייתה בתהליך גיזום וגינון ופגשתי כאן לא מעט פועלים שהתחילו לדבר עמי באנגלית ...
אני כמובן לא נשארתי חייב ופניתי אליהם גם באנגלית (כנראה שהם אף פעם לא ראו מטייל ישראלי עם תרמיל על הגב אשר מסייר באזורים הללו של העיר).

Hanadiv Boulevard

המשך המסלול עבר בשכונה ציורית שמאוד חפצתי לגור בה בזמן שהותי בעיר - שכונה זאת נקראת: כרמליה.
לא מעט פעמים שמעתי סיפורים על סוג האוכלוסייה שמתגוררת כאן (בעיקר מבוגרים) ועל השכירות המטורפת שנדרש לשלם בשביל התענוג של לגור במרכז העניינים של העיר מצד אחד, ועם נוף לים מצד שני.

Cute Kitty on the way

מקטע זה לא היה ארוך במיוחד וסיימתי לצעוד אותו חיש מהר, לקראת האתגר המעניין בקטע הבא.

מקטע מס' 3 (נחל שיח)
מקטע זה מתחיל במפגש הרחובות לוטוס - צדקיהו (בניין מפעל הפיס מהווה נק' זיהוי ברורה למדי).

גם נחל זה זכור לי לטובה מהטיולים הרבים שעשיתי עוד כשגרתי בעיר וההגעה לכאן הייתה ממש משחק ילדים.
עשיתי מס' מתיחות ושחרור קל לשרירי הרגליים והסתערתי על היעד הבא - נחל שיח.

Siah Creek

הכניסה כאן לנחל שיח היא למעשה נק' הסיום של המסלול הארוך יותר של הנחל וקצת חבל שמתכנני שביל חיפה לא בחרו להוביל את השביל במסלול הנחל המלא (מתחיל מרח' מרגלית ומסתיים ברח' לוטוס).

Entrance to Siah Creek

טיפ שימושי מס' 4
באם אתם צועדים את שביל חיפה במקטעים, מאוד מומלץ לצעוד את המסלול המלא של נחל שיח.
באם תבחרו כן, תצפה לכם חוויה מעניינת של צעידה נינוחה במורד הנחל, מס' נק' תצפית מרהיבות ועוד.
נק' הסיום של המסלול המלא - היא למעשה נק' ההתחלה של מקטע מס' 3 בשביל חיפה (רח' לוטוס).

Siah Creek

התחלתי בצעידה במורד נחל שיח ועשיתי בשכל שהגעתי עם נעלי הטרקים שכבר הוכיחו את יעילותן בעבר, משום שהצעידה בנחל זה היא לא פשוטה כלל. כמו כן, מקל ההליכה שהבאתי עמי היה לי לעזר ומנע מס' החלקות בלתי צפויות שהיו יכולות להיגמר בצורה לא נעימה.

לאחר מס' דק' של הליכה בתוואי הנחל וכבר נגלה בפני גולת הכותרת של נחל שיח - ברכת מים נסתרת ומרהיבה.
כל כך יפה הברכה שכאן (למעשה זוהי נביעה תת קרקעית שהמים בה נאגרים בברכה שבנתה עיריית חיפה) ולא יכולתי שלא להעביר כאן הפסקת בוקר קלילה.

Pond in Siah Creek

המים הצלולים ודגי הזהב ששחו להם בתוך הברכה היו כה יפים ומאוד כאב לי כאשר הייתי צריך לעזוב מקום זה ולהמשיך הלאה בטיול ...

הנוף המשגע רק הלך והטיב עם הזמן וכבר נראים באופק בתי המלון שלצד חוף הכרמל מצד אחד ושכונת "כבביר" עם המסגדים המפורסמים על רכס הכרמל מצד שני.

Kababir Monque

תמיד חלמתי לטפס על המדרגות שהובילו ממורד נחל שיח ועד לשכונת "כבביר" והיום
חלום זה סוף סוף התגשם !!!

היות ותמיד צעדתי את נחל שיח המלא, לא הייתי צריך לטפס במדרגות הארוכות והמאתגרות.

Stairs to Heaven

הביטוי "מדרגות לגן עדן" הכי תפס בסיטואציה אליה הגעתי בשביל חיפה.
באמצע שום מקום, נגלה לפני גרם מדרגות אבן עצומות ממדים שטיפסו מעלה מעלה עד לפסגת הכרמל.

לקחתי נשימה מאוד עמוקה והתחלתי לטפס מעלה.
ההתחלה לא הייתה קשה במיוחד, אך לאט לאט נוכחתי לגלות כי גם אני לא בכושר המיטבי שכן עצרתי מידי פעם לקחת מס' נשימות לאוויר. לפחות נעזרתי במקל ההליכה שהקל במעט על הטיפוס התלול.

Hotels in Hof Ha-Carmel

קצת בלבול היה כאשר סיימתי לטפס את המדרגות והגעתי למבוי סתום על צלע ההר.
לפי סיפור הדרך - השביל אמור היה לפנות לצד שמאל של ההר ולהמשיך בטיפוס מעלה עד לשכונת "כבביר", אך נוכחתי לגלות כי בשלב מסוים כבר אין שביל ברור והכל מלא בקוצים דוקרניים.

הייתי ממליץ למתכנני שביל חיפה לשקול שוב את סימון התוואי בקטע זה !

Electricity Company Buildins

מלית ברירה עשיתי אחורה פנה ופשוט טיפסתי בקו ישר על הסלעים עד שהגעתי לחצר אחורית של אחד מבתי השכונה. בטח שלסיטואציה זו לא ייחלתי, אך איך שאומרים: "אין מה לעשות" ...

נכנסתי דרך החצר האחורית ועליתי מעלה עד שהגעתי לכביש הראשי, הלא הוא רחוב רענן.
ממש ממולי יכולתי לראות את צמד המסגדים שליוו אותי עוד בתחילת היום וכעת אני מגשים עוד חלום - לראשונה יצא לי לראות ממש מקרוב את המסגדים הכי מפורסמים והכי בולטים של רכס הכרמל (מסגדים של העדה "האחמדית").

Doggies near Kababir

נכנסתי וצילמתי מקרוב את המתחם ואח"כ חציתי את הכביש לכיוון נק' התצפית המרהיבה לכיוון חוף הכרמל.

Lookout toward Hof Ha-Carmel

טיפ שימושי מס' 5
אל תפספסו את נק' התצפית שממול למסגדים בשכונת "כבביר".
הנוף שרואים מכאן לעבר על אזור חוף הכרמל זה משהו מיוחד במינו.

מקטע מס' 4 (מרכז הכרמל)
לאחר הפסקת הפרי בנק' התצפית, המשכתי הלאה בתוך שכונת "כבביר" ונראה כי חיים כאן בהרמוניה - מס' עדות ומס' תרבויות ולא סתם אומרים כי "כור ההיתוך של החברה הישראלית" נמצאת בעיר חיפה.

Mounument in Haifa

יצאתי בשעה טובה מהשכונה המעורבת והמגוונת וכבר אני בפתח שכונת מרכז הכרמל.
גם כאן מאוד שמחתי לראות את חיי היום יום התוססים, את בתי הקפה המגוונים (The Bank), את הפאבים השכונתיים והמצוינים (ראוי לציין את Sleek) וכן את המסעדות הרבות והטעימות (Japanika בולטת מעל כולם).

Famous Pub

מעט על מרכז הכרמל
אזור זה נחשב למרכז העולם של העיר חיפה. ניתן למצוא כאן כמעט הכל - החל מבתי קפה, מסעדות סופרמרקטים ועד לפאבים שפועלים עד הבוקר.
כמו כן, אזור זה מהווה את הנק' הכי עליונה עבור "הכרמלית" - רכבל תיירים שמתחיל מהעיר התחתית של חיפה (אגיע לשם בהמשך) ומטפס עד לשיא הכרמל.
לאוהבי התרבות יש אופציה להיכנס ל- סינמטק שמציע חוויה יוצאת דופן.

Upper Cable Car

טיפ שימושי מס' 6
באם אף פעם לא עליתם על רכבל "הכרמלית", אתם מפספסים את אחת החוויות היותר יפות שיש לארץ שלנו להציע.
ניתן לרכוש כרטיס לכיוון אחד (או הלוך ושוב) ולהיעזר ברכבל במהלך הטיול הרגלי בעיר חיפה.

עברתי את כל מתחם מרכז הכרמל וכבר אני בפתחו של "גן האם" המפורסם.
נוכחתי לראות כי גם כאן פתחו פאב שכונתי וזה רק מעיד עד כמה אזור זה נחשב לפופולרי עבור צעירי חיפה.

The Mother Garden

ממש ליד "גן האם" ממוקם גן החיות הלימודי של חיפה, אך מפאת חוסר הזמן שהיה לי בסופ"ש הנוכחי, נאלצתי לוותר על החוויה של צפייה בבעלי חיים ייחודיים.
מאוד אמליץ לאלו שיש בידם מספיק זמן להיכנס ולבקר בגן חיות זה (הכניסה בתשלום).

Haifa Zoo

מקטע מס' 5 (נחל לוטם)
תחילתו של נחל לוטם הנו בצד המרוחק של "גן האם" (ליד גן החיות הלימודי של חיפה) - יש שלט בכניסה.

מעט על נחל לוטם
מבלי ששמתי לב וכבר אני בנחל השלישי של רכס הכרמל, הלא הוא: נחל לוטם.
נחל לוטם הוא למעשה הארוך מבין כל נחלי חיפה ומהווה הזדמנות פז להתנתק מחיי העיר הסואנים וליהנות מחיי טבע פראיים ומהנים. תחילתו במרכז הכרמל וסיומו בשכונת "שער העלייה" שצמודה לקו החוף.

Pool in Lotem Creek

טיפ שימושי מס' 7
הייתי ממליץ להצטייד במספיק מים טרם היציאה למקטע זה כי לכל אורכו אין אופציה למלא מים.
כמו כן נדרש להצטייד בנעלים נוחות, שכן הצעידה היא על סלעי הנחל שיכולים להיות חלקים מידי פעם.

תחילתו של נחל לוטם מאוד נוחה לצעידה וכבר על ההתחלה ישנם מס' ספסלי ישיבה למנוחה עבור אלו שכבר צועדים מס' שעות (באם בחרו במסלול המלא של שביל חיפה).

Pool in Lotem Creek

ככל שנכנסים לעומק הנחל, תוואי המסלול הופך למאתגר ומצריך מידי פעם מיומנות של דילוג מעל סלעים ומעט אקרובטיקה וגמישות גוף בכל הקשור להימנעות מענפים נמוכים שחוסמים את המעבר.

עבורי הצעידה לאורך הנחל הייתה משחק ילדים וסוף סוף הרגשתי שנכנסתי לטיול בטבע.
סימון השבילים לאורך הנחל היה בצבע כחול ומאוד היה קשה ללכת שם לאיבוד.

לקראת אמצע הדרך, יצא לי לפגוש ב- 3 מטיילים שעצרו למנוחה.
אמרתי להם שלום בנחמדות והמשכתי הלאה ביום העמוס שעוד נותר לי.

טיפ שימושי מס' 8
אל תפספסו את המערה הקדמונית שנמצאת בסיומו של נחל לוטם.
חפשו מצד ימין מס' ספות ישנות וממש לידן נמצא פתח הכניסה למערה.
נכון להיות המתחם דיי מוזנח ודיי חבל שכך המצב !

Cave in Lotem Creek

לאחר הביקור במערה הקדמונית, התחלתי "במסע המופלא" דרך שדרה ארוכה של "סרפדי המוות" !
עוד משביל ישראל זכורים לי אותם סרפדים בצורה עגלגלה שיכולים לחדור דרך הבד הגס של מכנסי הטיולים ולגרום לכאב עז במשך יום שלם !!!

היות וידעתי מה התוצאה של מפגש לא מתוכנן עם אותם הסרפדים, דיי נזהרתי כאשר צעדתי בהמשך השביל ולמזלי יצאתי משם בשלום (תודות למקל ההליכה שספג את עקיצות הסרפדים).

יצאתי בשלום מנחל לוטם וכבר אני במדשאות עצומות הממדים של שכונת "שער העלייה".
היה חביב לסייר בתוך השכונה ומידי פעם עצרתי לצלם להקת ציפורים שנחתו למנוחה על הדשא.

Nice playground in Shaar HaAliya

המשך הדרך הובילה אותי לכיוון שפך נחל לוטם לים התיכון וברקע בלטה מסעדת מקסים המפורסמת.
ניתן לעצור במקום להפסקת צהרים (או לחלופין למלא כאן מים). אני בחרתי להמשיך למקטע הבא (חוסר בזמן).

מקטע מס' 6 (פארק לאומי שקמונה)
תחילתו של מקטע זה היה על קו החוף, בצמוד לתחנת "דלק" ולמסעדת "מקסים".

Hecht Park

נכנסתי לאחד הפארקים היותר יפים שיש לעיר חיפה להציע, הלא הוא: פארק הכט.
כבר בהתחלה קידמו את פני 3 דינוזאורים קטנים וחמודים שהייתי חייב לעצור ולצלם אותם בטרם אמשיך הלאה.

Dino Statue in Hecht Park

המשך המסלול היה על גבי טיילת נוחה לצעידה, כאשר מצד אחד היה הנוף המרהיב של רכס הכרמל שזה עתה ירדתי ממנו, מהצד השני היה הנוף של הטיילת וחוף הכרמל ובין לבין יצא לי גם לראות ולשמוע את רכבת ישראל שנוסעת על קו החוף ומאוד מומלץ לנסוע בה בקטע זה.

הרגשה עזה של פספוס עלתה בי כאשר יצא לי לצעוד כאן בפעם הראשונה בחיי ולאורך כל התקופה שגרתי כאן בעבר, לא חשבתי אפילו על האופציה לבוא ולראות מה יש למקום זה להציע.

לאורך הצעידה עד הטיילת, ראיתי מצד שמאל - רצועת חוף מיוחדת במינה והייתי חייב להתקרב ולראות יותר מקרוב מה יש שם. בשלב מסוים של הצעידה הייתה מנהרה תת קרקעית (מתחת לפסי רכבת ישראל) שהובילה לחוף ואני כמובן שלקחתי דרך זו ולא התחרטתי לרגע על החלטה זו.

Shikmona National Park

חלום נוסף ששמרתי במגרה היה לבוא יום אחד לחיפה ולראות במו עיני את אחד החופים היותר יפים שיש לארץ שלנו להציע. מקום זה נקרא: פארק שקמונה והיום אני מגשים גם את חלום זה !

רצועת חוף מאוד ייחודית קידמה את פני כאשר צעדתי לי לאורך קו החוף - מפרצונים טבעיים, סלעים בתצורות שונות יש כאן וזה עוד לא הכל.

אני חייב להוריד את הכובע בפני עיריית חיפה שבנתה כאן את אחד הפארקים היותר נחמדים שיצא לי לראות בארץ ולא מעט אנשים כמוני יוכלו להעיד על כך - החל ממטיילים ורוחצים ועד לאצנים שניצלו את הטיילת המישורית והארוכה.

Entrance to Shikmona Park

טיפ שימושי מס' 9
באם אתם חובבי ספורט (ריצה, צעידה וכדומה) ואתם מתגוררים בעיר חיפה, אני מאוד הייתי ממליץ לעשות את הפעילות הספורטיבית בפארק שכאן. מהניסיון שהיה לי כאשר גרתי בחיפה - מאוד היה חסר לי מקום שטוח ובטוח לריצה ובדיעבד הסתבר לי שמקום זה היה ממש לנגד עיני.

המשכתי לי לצעוד על החול הרך והעדין של פארק שקמונה ובהמשך טיפסתי מעלה לעבר תל שקמונה.
במקום יש שחזור של הכפר הקדום שהיה במקום וזוהי הזדמנות לראות מבנים פרה-היסטוריים.

Shikmona National Park

יצאתי עם חיוך על הפנים ממקום מרהיב זה והמשכתי בצעידה נינוחה על טיילת יוברט המפרי, כאשר על הדרך אני חולף על פני המכון לחקר אגמים וימים שתמיד חלמתי לבוא יום אחד ולראות מה יש כאן (כל הזמן ראיתי את המבנה דרך החלון של הרכבת כאשר היא נסעה מתחנת "חוף הכרמל" לעבר לתחנת "בת-גלים").

Maritime Ins

מקטע מס' 7 (שכונת בת-גלים)
תחילתו של מקטע זה נמצא ממש ליד הרכבת התחתון שמוביל ל- סטלה מאריס.
לפי תיאור הדרך של מתכנני שביל חיפה - היה נראה כאילו ניתן לוותר על מקטע זה ולהמשיך הלאה בשביל, אך אני לא עשיתי לעצמי חיים קלים והחלטתי בכל זאת לא לפספס את הביקור באחת השכונות הוותיקות של העיר חיפה, הלא היא - שכונת בת-גלים השוכנת על קו החוף (בדיעבד, עשיתי בשכל שלא וויתרתי על מקטע זה).

Entrance to Bat-Galim

התחלתי בצעידה נינוחה לאורך הטיילת כאשר לפתע ראיתי בחורה חביבה שעומדת עם מצלמת רפלקס וממתינה בסבלנות למשהו. היות ולא ראיתי למה היא מחכה, התקדמתי לעברה וראיתי לבסוף מה היא מנסה לצלם.
בפינה נסתרת על קו הסלעים של שובר הגלים הסתתר לו חתול חמוד שאותה הבחורה ניסתה לצלם מבלי שהחתול יברח והיא המתינה בסבלנות להזדמנות הפז.

בסופו של דבר היא הצליחה במלאכתה וגם אני יכולתי להתקרב ולצלם את אותו החתול המקסים שתפס לו מחסה בין הסלעים מפני הרוח העזה שהכתה ללא רחמים בכל אותם האנשים שבחרו לצאת החוצה באותו היום.

Kitty in Bat-Galim

מעט על חתולים בחיפה
לא זכורה לי אף עירייה בארץ (למעט עיריית חיפה) שהתייחסה בכזאת הומניות כלפי ההולכים
על ארבע (חתולים במיוחד). רוב החתולים שראיתי לאורך כל היום - היו מסורסים (או חתולות מעוקרות) ולפי המצב הגופני שלהם - נראה כי מישהו דואג להאכיל אותם על בסיס יומי.
בתור חובב בעלי חיים (ובמיוחד חתולים וכלבים) - מאוד שמחתי לגלות כזאת אמפתיה מצד העירייה ומצד התושבים המקומיים כלפי אותן החיות המדהימות.

Cute Kitty on the Trail

לאחר צילום החתול החמוד, המשכתי בסיור לאורך הרציף ובהמשך יצא לי לראות את הקזינו הראשון של העיר חיפה. נכון להיום המקום תחת שיפוצים ולא ידוע מתי הוא יפעל (באם בכלל).

The Casino

המשכתי להסתובב בכל הרחובות של השכונה והאווירה במקום הייתה מאוד רגועה ושקטה.
בהמשך הגעתי עד לתחנת הרכבת "בת גלים" ובמקום פגשתי תיירת בלונדינית גבוהה וחטובה.

לא יודע איך זה קרה, אך מבין כל האנשים שהיו בסביבה, היא פנתה אלי באנגלית וניהלנו שיחה קצרה.
כנראה שאני באמת לא נראה ישראלי ...

אם לא הייתי לחוץ בזמן עוד היינו יכולים להמשיך לדבר ואולי אף מעבר לזה, אך איך שאומרים: "אין מה לעשות".

תחושה עזה של רעב תקפה אותי בשלב הזה והייתי חייב לעצור באחת המכולות השכונתיות ולהצטייד לי בארוחת צהריים דשנה, היות ואני צועד כבר מס' שעות ועוד לא אכלתי משהו רציני חוץ מפרות וחטיפי אנרגיה.

Nice Supermarket in Bat-Galim

קניתי לי מס' מאפים מלוחים ומתוקים ויצאתי לדרך. בהמשך הדרך ראיתי מס' ספסלי ישיבה בתוך גן קטן ומלא בפרחים ושם החלטתי לעשות את הפסקת הצהריים (ליד מרכז הקליטה).

מזל שקניתי מספיק מאפים כי אין דרך לתאר כמה רעב הייתי באותו הרגע.
תחושה כזו הייתה זכורה לי רק לאחר אימון אופניים מאומץ בו שרפתי בממוצע כ- 2500 קלוריות (לפעמים אף יותר). במקרים כמו אלו - הגוף לא נרגע גם אם אוכלים 2 ארוחות ברצף ...

סיימתי את הארוחה עם קינוח מתקתק ולאחר מנוחה קלילה וכבר הגוף "מתודלק" עם אנרגיה להמשך המסע.
יצאתי משכונת בת-גלים וחזרתי בחזרה לרכבל התחתון שממנו אפשר היה לצפות אל עבר סטלה מאריס.

Stella Maris

מקטע מס' 8 (סטלה מאריס)
בכוחות מחודשים (הודות למאפים שהרגע טחנתי) התחלתי את אחד מקטעי הצעידה היותר מסקרנים והיותר מסתוריים שיש לעיר חיפה להציע.

תמיד שמעתי שיש מסלול הליכה מאזור קו החוף (בת-גלים) שמטפס מעלה לכיוון סטלה מאריס, אך אף פעם לא יצא לי לברר היכן נמצא מסלול זה. ובכן, היום אני עושה היסטוריה וחוקר בפעם הראשונה בחיי את המסלול המסתורי.

Battle Cruiser

טיפ שימושי מס' 10
באם יש בידכם מספיק זמן, מאוד הייתי ממליץ על הביקור ב- מוזיאון חיל הים הלאומי אשר נמצא ממש כאן ליד הרכבל התחתון שמוביל לסטלה מאריס.
כבר בכניסה למוזיאון ניצב הסיפון העליון של הצוללת המיתולוגית "דקר" שבמשך עשרות שנים אף אחד לא ידע מה עלה בגורלה ורק לאחרונה הצליחו לפענח ולמצוא את המיקום המדויק שבו היא אבדה במימי הים התיכון.
אומנם לא הייתי אף פעם בתוך המוזיאון המקומי, אך מביקורים לא מעטים במוזיאונים לאומיים של חילות ים ברחבי העולם, אני יכול לומר כי אף אחד מהם לא אכזב אותי לעולם.

Dakar Ruins

עליתי על גשר אלנבי המפורסם ובדרך צפיתי אל עבר מוזיאון חיל הים הלאומי (שהיה כבר סגור).
חוץ משרידי הסיפון העליון של הצוללת "דקר", ישנם בכניסה למוזיאון פריטים מרהיבים לא פחות - דגם אמתי של צוללת מסוג "דולפין", ספינת מסע ענקית, מס' תותחי שדה/תותחי ספינות ועוד.

Dolphin Submarine

המשכתי הלאה בדרך אלנבי וחיש מהר מצאתי פנייה חדה ימינה למשעול צר המוביל ל- מערת אליהו.
היות והשעה הייתה כבר מאוחרת, המקום היה סגור וגם מקום זה אוסיף לרשימת המקומות אותם אשמח לראות בעתיד כאשר אבוא לבקר בעיר חיפה.

Navy Cannons

ממערת אליהו מתחיל גרם מדרגות לא ארוך במיוחד שבהמשכו מתחיל טיפוס מתון עד לפסגת ההר.
כמובן שלאורך כל הטיפוס - היה נוף מרהיב לעבר המקומות המדהימים אותם ראיתי זה עתה - תל שקמונה, חוף הכרמל, שכונת בת-גלים ועוד.

Stairs to Stella Maris

לקראת סוף העלייה התחלתי לחוש כאב יוצא דופן שהגיע מכיוון הברכיים שלי.
זה לא נראה טוב ...

נאלצתי לעשות מס' הפסקות ולהיעזר לעתים תכופות יותר במקל ההליכה שלי וכך הצלחתי איכשהו להגיע על למעלה.
מכאן והלאה הכאב הלך ופחת ואני יכולתי לנשום לרווחה.

בפסגת ההר נמצא בסיס צבאי ומגדלור שחולש על כל מפרץ חיפה (אך כמובן שכניסה אליו אסורה).
המשכתי הלאה ובדרך חלפתי על פני קב' ענקית של "בני דודים" שהחליטו להגיע למקום בדיוק מתי שגם אני הייתי שם.

Lookout in Stella Maris

טיפ שימושי מס' 11
אל תפספסו את אחת מנק' התצפית היותר יפות לעבר מפרץ חיפה שנמצאת בפסגת סטלה מאריס.
באם יש לכם מספיק זמן, הייתי גם ממליץ לבקר ב- מנזר הכרמליטים שנמצא בצד השני של הכביש.

מעט על מנזרי הכרמליטים
ישנם 3 מנזרים בארץ (לפי מיטב ידיעתי) שהקימו אנשי מסדר הכרמליטים.
אחד נמצא ממש כאן בסטלה מאריס בחיפה, אחד נמצא בנצרת והשלישי נמצא בדליית אל-כרמל (מוחרקה).
את המנזר האחרון יצא לי לראות בטיול שעשיתי לפני מס' שבועות ואני מאוד ממליץ עליו.

Navy Cruiser

טיפ שימושי מס' 12
באם אתם רעבים או בחוסר מים להמשך הטרק, הייתי ממליץ לרדת במדרגות של נק' התצפית ולבקש בנחמדות למלא מים בברז שבאחד השירותים. בעלי המקום שם מאוד אדיבים ואף פתחו בשיחה קצרה עמי (באנגלית כמובן).

מקטע מס' 8 (צפון הכרמל)
לאחר הצטיידות במספיק מים עד לסיום היום, התחלתי בצעידה מאוד שלווה במורד דרך סטלה מאריס, כאשר הנוף של שכונת "קריית אליעזר" נגלית בפניי.

מידי פעם היו נק' תצפית לעבר כל העיר התחתית של חיפה, אך מקומות אלו שרצו "בבני דודים" ואני לא לקחתי סיכונים מיותרים והמשכתי הלאה.

לקראת אמצע הירידה, שביל חיפה לקח אותי ימינה לשכונה של "בני דודים" (כנראה נוצרים) ואני מאוד הופתעתי כאן.
במקום עוני ובנייה צפופה - ראיתי כאן גורדי שחקים מפוארים ורכבי יוקרה (יחסית) שהעידו כאילו שכונה זו היא שיא הפאר עבור האוכלוסייה הזאת שמתגוררת בעיר חיפה.

לפתע צלצל הפלאפון שלי ומהקו השני ענה לי בחור (עם מבטא עילג) מהאכסניה שאליה הייתי אמור להגיע בסוף היום.
דיברתי עמו באנגלית כמובן ואמרתי לו כי אגיע לעשות Check-in בהמשך הערב.

השביל נכנס כעת לשכונה קצת יותר צפופה ושם נאלצתי לנווט עם סיפור הדרך כי קשה עד בלתי אפשרי להתמצא בסבך הסמטאות הצרות שאין עליהן מספרי דירות ואף חמור מזאת - אין עליהן שמות כלל !

בעזרת חוש הכיוון המפותח שלי ועם מעט אינטואיציה ושכל הישר, מצאתי את הכיוון הכללי וטיפסתי במדרגות רבות וארוכות עד שהגעתי ל- שדרות הציונות.

Cute Doggy

טיפ שימושי מס' 13
אל תוותרו לעצמכם ותצעדו לכיוון גן הפסלים שנמצא במעלה שדרות הציונות.
בגן קטן וחביב זה ישנה תצוגת תכלית של מס' פסלי אבן וקרמיקה מאוד מרהיבים ואני מאוד שמחתי שנכנסתי לראות את יצירות האומנות שכאן.

Statue Garden

יצאתי עם חיוך על הפנים מגן הפסלים והמשכתי במגמת עלייה לכיוון שדרות הנשיא, כאשר על הדרך אני עוצר להתרעננות באחת מתחנות הדלק שעוד היו פתוחות לאורך הרחוב.

בהתחלה אמרתי לעצמי למה השביל כל הזמן הולך בזגזג מטורף אשר מאריך את המסלול בצורה מטורפת, אך נוכחתי לגלות כי יש לכך סיבה מספיק טובה וכל פינה נידחת שהשביל לקח אותי היום - הוביל לנק' אטרקציה מעניינת.

כך היה גם עכשיו - התחלתי בצעידה לאורך רחוב התשבי ושם באמצע שום מקום ראיתי כנסייה אורתודוקסית שבחיים לא הייתי מודע אליה אלמלא הייתי צועד את שביל חיפה !
הכנסייה הייתה מאוד ססגונית וקצת חבל שהכניסה אליה הייתה אסורה.

לא יודע איך אבל הייתי צריך לפנות שמאלה בשלב מסוים, אך בשל היעדר סימון ברור של הסמטה הצרה אליה הייתי אמור להגיע, המשכתי הלאה לאורך רחוב התשבי עד שהגעתי בחזרה למרכז הכרמל.

קצת חבל אבל בטח שלא נורא.
במקום לחזור את כל הדרך אחורה, עשיתי מעקף קטן והגעתי לתצפית יפה נוף המפורסמת.

Haifa Harbour

נוסטלגיה קלה עלתה בי כאשר ראיתי שמסעדת "Barbarosa" והמסעדה הסינית עוד היו קיימות כאן ורק דברים טובים אני יכול להגיד על מקומות אלו שגם אני וגם ליאנה אהבנו לבוא לכאן.

מקטע מס' 9 (ואדי ניסנס)
לאחר צילומי הנוף מנק' התצפית של יפה נוף, המסלול הוביל אותי במגמת ירידה עם זגזג מטורף בין כל שכונות הכרמל הצפוני עד שהגעתי לנק' הכניסה האמצעית של הגנים הבהאיים של חיפה.

קטע מעט מבלבל היה כאשר הייתי צריך לפנות ימינה ולרדת במדרגות בוניאק.
תיאור הדרך היה מעט מעורפל והשילוט במקום היה פשוט נוראי. התעכבתי כאן מס' דק' עד שלקחתי החלטה אמיצה והתחלתי בצעידה לכיוון הגנים הבהאיים ושם ראיתי את המדרגות המסתוריות.

Carmelit Cable Car

טיפ שימושי מס' 14
מאוד אמליץ על הביקור ב- גנים הבהאיים שבחיפה.
לא כל יום יוצא לראות גנים עצומי ממדים ומטופחים כמו שיש כאן.
רוב האנשים בוחרים בסיור מלמעלה למטה מפאת הנוחות (מס' המדרגות לטיפוס הנו ממש גדול).
הכניסה למקום אפשרית מ- 3 נק':
* הכניסה העליונה ברחוב יפה נוף
* הכניסה האמצעית בשדרות הציונות
* הכניסה התחתונה במושבה הגרמנית

Bahá’í Gardens

סיימתי את הירידה במפגש הרחובות שדרות הציונות ושבתאי לוי וגם כאן נוסטלגיה חיובית העלתה בי חיוך.
ממש בהמשך רחוב שבתאי לוי נמצאת מכולת רוסית מפורסמת - "קשת טעמים" ויש לי רק ביקורות חיוביות להגיד על המקום הזה שבו לראשונה התוודעתי על החוויה הקולינרית שאפשר למצוא בסופרמרקט שכונתי.

Tasty Russian Supermarket

אין כמו הגלידה של 100% חלב, הממתקים (Korovka), פרות הים, העוגות, העוגיות ועוד שלל מאכלים שרק במקום זה אפשר למצוא.

בהמשך רחוב שבתאי לוי נמצאת הכניסה לאחד מהרחובות היותר מסקרנים של שביל חיפה - ואדי ניסנס.

Wadi Nisnas

מעט על ואדי ניסנס
שכונה זו למעשה מהווה את "כור ההיתוך של החברה הישראלית".
יחד ובהרמוניה (נכון להיום) גרים כאן יהודים, נוצרים ומוסלמים וביחד הם מקיימים אורח חיים משותף.

אני הגעתי למקום כבר לקראת השקיעה, כאשר רוב הדוכנים כבר נסגרו ורק מעט קצביות ומסעדות עוד פעלו.
עשיתי סיבוב בין כל רחובות השכונה עד שמיציתי ויצאתי משם לכיוון יעד הסיום להיום - המושבה הגרמנית.

ההליכה ברחובות שכאן מאוד הזכירה לי את סגנון הבנייה של חו"ל.
המבנים היו מאוד ייחודיים ועתיקים ואחד מהם אף שבה את לבי - מבנה אבן מודרני עם עץ עצום ממדים שכיסה את רוב שטח החצר ויצר תמונה יוצאת דופן.

Amazing Building near German Colony

הגעתי ל- כיכר אונסקו הידועה לשמצה (מקום כינוס להפגנות של שמאלנים עוכרי ישראל) ושם נגלה בפני היופי השובה של הגנים הבהאיים. לא מעט תמונות מרהיבות של המקדש המוזהב, המדשאות והמבנים המפוארים צילמתי מכאן.

Bahá’í Gardens

מקטע מס' 10 (המושבה הגרמנית)
התחלתי בצעידה לאורך שדרות בן גוריון במגמת ירידה ומאוד התרשמתי לחיוב מסגנון הבנייה הישן של המבנים שכאן.
לא מעט בתי קפה, מסעדות ופאבים אפשר למצוא כאן ולמעשה אזור זה מהווה יעד פופולרי עבור התיירים הרבים שמציפים את חיפה.

Nice Statue in German Colony

סיימתי חיש מהר את המקטע האחרון ליום זה והשמש התחילה כבר לשקוע.
הגעתי דיי בקלות ובמהירות לאכסניה - Yaffo 82, ושם קיבל את פני אותו פקיד עם המבטא העילג באנגלית.

Haifa Mills

כמובן שהתחלתי בשיחה באנגלית עמו ומהר מאוד הבנתי שהוא בכלל ישראלי וכאשר הוא הבין שאני ישראלי, הוא התעקש לדבר רק בעברית ולחסוך ממנו את הבושה בדיבור עילג בשפה האנגלית.

לי זה לא היה משנה, העיקר שאקבל כמה שיותר מהר את המפתחות לחדר ואטוס לערוך קניות בטרם כל החנויות יסגרו עקב כניסת השבת.

לאחר תשלום של 130 ש"ח (תיירים לא משלמים מע"מ ...), אותו פקיד הראה לי את חדר ה- Dorm ושם פגשתי בחור אירופאי שהגיע ללמוד "קבלה בהאית" (או משהו בסגנון).

לאחר שיחה מעניינת עמו וכבר אני בחוץ עורך סיור ברחבי המושבה הגרמנית בניסיון למצוא מכולת שעוד פתוחה.
למזלי מצאתי 2 מכולות ומאפייה על שדרות המגנים ושם קניתי צידה לארוחה של היום ומחר.

Bahá’í Gardens

בחוץ כבר היה חושך מוחלט ואני התחלתי בצעידה חזרה לכיוון האכסניה שבה יצא לי לפגוש רק תיירים זרים.
עבורי, ההרגשה הייתה כאילו חזרתי לטרקים של חו"ל ...

לאחר מקלחת פושרת (מים חמימים הגיעו לאחר 10 דק' בהן המים זרמו) וארוחת ערב דשנה, נוכחתי לגלות כי כפות הרגליים שלי מאוד נפוחות מהמאמץ האדיר שהן חוו היום וצעידה על כפות הרגליים היחפות הייתה מאוד לא נעימה עקב הכאבים העזים ...

נקווה לטוב לקראת מחר.
ארגנתי את התרמיל לקראת היום העמוס של מחר ודיי בקלות הצלחתי להירדם.